Wilt u uw auto verkopen op Waa2?
Verkoop nu!Auto in warehouse enkel na bevestigde afspraak te bezichtigen. / Car in warehouse can only be viewed after confirmed appointment. De Austin-Healey 100 is een sportwagen die van 1953 tot 1956 door Austin-Healey werd gebouwd. Gebaseerd op Austin A90 Atlantic-mechanica, werd het ontwikkeld door Donald Healey om in eigen huis te worden geproduceerd door zijn kleine autobedrijf Healey in Warwick.[1] Healey bouwde een enkele Healey Hundred voor de London Motor Show in 1952, en het ontwerp maakte indruk op Leonard Lord, directeur van Austin, die op zoek was naar een vervanger voor de onsuccesvolle A90. De carrosseriestyling was van Gerry Coker, het chassis is ontworpen door Barry Bilbie met langsliggers en dwarsverstevigingen die een relatief stijve constructie produceren waarop de carrosserie kan worden gemonteerd, waarbij het voorste schot op innovatieve wijze aan het frame wordt gelast voor extra stevigheid. Om de totale voertuighoogte laag te houden, werd de achteras ondergeschoven, het chassisframe liep onder het achterassamenstel door. Lord sloot een deal met Healey om het in hoeveelheid te bouwen; carrosserieën gemaakt door Jensen Motors kregen Austin mechanische componenten in de Longbridge-fabriek in Austin. De auto werd omgedoopt tot de Austin-Healey 100. De "100" werd genoemd door Healey voor het vermogen van de auto om 100 mph (160 km / h) te bereiken; zijn opvolger, de beter bekende Austin-Healey 3000, werd genoemd naar de 3000 cc cilinderinhoud van zijn motor. Afgezien van de eerste twintig auto's, werden de Austin-Healey 100's in productie genomen in de fabriek in Longbridge, naast de A90, op basis van volledig getrimde en geverfde carrosserie- en chassiseenheden geproduceerd door Jensen in West Bromwich - in een overeenkomst die de twee bedrijven eerder hadden onderzocht met de Austin A40 Sport. 14.634 Austin-Healey 100's werden geproduceerd. De 100 was de eerste van drie modellen die later de Big Healeys werden genoemd om ze te onderscheiden van de veel kleinere Austin-Healey Sprite. De Big Healeys worden vaak aangeduid met hun modelaanduidingen van drie tekens in plaats van met hun modellen, omdat de modelnamen de mechanische verschillen en overeenkomsten niet goed weergeven. De eerste 100s (serie "BN1") waren uitgerust met dezelfde ondervierkante 87,3 mm (3,4 inch) boring en 111,1 mm (4,4 inch) slag 90 pk (67 kW) 2660 cc I4-motoren en handgeschakelde transmissie als de standaardproductie A90, maar de transmissie werd aangepast om een drietraps eenheid te zijn met overdrive op de tweede en bovenste. Girling 11 in (279,4 mm) trommelremmen werden rondom aangebracht. De ophanging gebruikte gemodificeerde Austin A90-componenten om zo kosteneffectief mogelijk te zijn, de besturing gebeurde door Austin's worm- en peg-systeem. De voorwielophanging was onafhankelijk, dubbele draagarmen met schroefveren en achter een starre as met semi-elliptische bladveren. Een BN1 die in 1953 door het tijdschrift The Motor werd getest, had een topsnelheid van 106 mph (171 km/h) en kon in 11,2 seconden accelereren van 0-60 mph (97 km/h). Een brandstofverbruik van 22,5 mijl per imperial gallon (12,6 l/100 km; 18,7 mpg-US) werd geregistreerd. De testauto kostte £ 1063 inclusief belastingen. Een totaal van 10030 BN1's werden gebouwd vanaf mei 1953 tot ze in augustus 1955 werden vervangen door het BN2-model. Een BN1 uit 1954 (chassis #446766*4) is permanent tentoongesteld in de Bonneville Salt Flats-tentoonstelling in het Simeone Foundation Automotive Museum in Philadelphia, PA, VS. Deze prachtige blauwe Austin Healey 100-4 uit november 1953 is volledig gerestaureerd volgens een bout en moer restauratie. Deze oldtimer heeft het tweedelige dashboard, het verstelbare stuur en het Le Mans pakket. Chromen 60-spaaks spaakwielen Le mans pakket 100-S stoelen ! Remschijven voor Top gerestaureerde Austin Healey 100/4 BN1, een zeldzame kans om zo'n mooie Britse klassieker te kopen. ENGLISH: The Austin-Healey 100 is a sports car that was built by Austin-Healey from 1953 until 1956. Based on Austin A90 Atlantic mechanicals, it was developed by Donald Healey to be produced in-house by his small Healey car company in Warwick.[1] Healey built a single Healey Hundred for the 1952 London Motor Show, and the design impressed Leonard Lord, managing director of Austin, who was looking for a replacement for the unsuccessful A90. Body styling was by Gerry Coker, the chassis was designed by Barry Bilbie with longitudinal members and cross bracing producing a comparatively stiff structure upon which to mount the body, innovatively welding the front bulkhead to the frame for additional strength. In order to keep the overall vehicle height low the rear axle was underslung, the chassis frame passing under the rear axle assembly. Lord struck a deal with Healey to build it in quantity; bodies made by Jensen Motors were given Austin mechanical components at Austin's Longbridge factory. The car was renamed the Austin-Healey 100. The "100" was named by H
Noord brabantAangeboden een Austin Healey 3000 BJ7 2+2 uit 1964. Dit is een echte klassieke roadster met achterwielaandrijving...
Noord brabant - LaarbeekWaarschuw me als er nieuwe aanbiedingen zijn voor "austin healey 3000 noord brabant".
Waarschuwing creerenDe informatie die we ontvangen van advertentiesites kan variëren. Daarom zal je, als je naar de advertentiesite gaat, niet altijd dezelfde aanbieding vinden die je op waa2 ziet.